Center of Gravity

Det pratas mycket om Center of Gravity från de olika klubbtillverkarna. Vissa märken vill ha CoG längre bak och vissa vill ha det längre fram. Men vad gör CoG?


Det största ämnet som alla märken pratar om idag är vart Center of Gravity är placerad i klubbhuvudet.

Jag är inte professor i Center Of Gravity lära men jag tänkte att det är dags att förklara hur det egentligen fungerar med CoG och vad fördelarna och nackdelarna är med ett CoG placerat på olika ställen i klubbhuvudet.  

Center of Gravity kan placeras antingen långt bak vilket resulterar i förlåtande egenskaper eller längre fram mot träffytan för maximal bollhastighet. Något som samtliga märken har gemensamt är att CoG sitter långt ner i klubbhuvudet (mot sulan). CoG mäts med hjälp av tre axlar: X, Y och Z. Z-axeln är en förlängning av skaftet ner mot klubbhuvudet och Y-axeln är från Z-axeln bak i klubbhuvudet där man till slut träffar CoG.

Bollen vill alltid röra sig mot
klubbans Center Of Gravity

Det man ska veta om CoG är att bollen ALLTID vill röra sig mot CoG! Har ni någon gång undrat varför en träff längre ner på klubbhuvudet spinner mer än om man träffar högre upp på klubbhuvudet? Eller hur en drive som träffas på klacken resulterar i en fade? Det är på grund av Gear Effect.

Vid en häl träff så sluter sig bladet, men bollen vill rulla upp mot mitten av klubbhuvudet där CoG oftast sitter. Detta gör att bollen startar vänster och skruvas in mot mitten (högerspelare).  Samma sak fast tvärtom när det gäller tå-träffen. Bladet öppnar sig och bollen vill rulla in mot mitten. Det gör att bollen startar höger och skruvas in mot mitten.

Nackdelen med ett CoG som sitter långt fram är att drivern blir mindre förlåtande vid sämre träffar. Den går alltså inte lika rakt som om du hade slagit samma slag med en driver där CoG var placerad längre bak.

CoG flyttas om du draw/fade viktar drivern. För att få mer draw eller fade kan du på vissa drivers själv justera vikterna. Tänk på att när man flyttar vikterna på tån eller mot hälen så flyttas CoG mot vikternas placering. Flyttar du exempelvis Taylor Made SLDRs vikter mer mot tån så flyttas även CoG mot tån. Det gör att du inte får ut samma bollhastighet vid en perfekt träff i mitten av klubban jämfört med om vikterna hade suttit i mitten av klubbhuvudet. Du får däremot hjälp med att hålla emot slicen vilket inte är så dumt.

Om du flyttar vikterna mer mot hälen så drawviktar du drivern. Alltså flyttas CoG mot hälen. Vi vet att när bollen vill röra sig mot ett CoG som sitter närmre hälen så kommer bollen lättare sätta en vänsterskruv. Träffar du bollen i mitten av klubbhuvudet så vill den ändå sätta en vänsterskruv efter vi har flyttat CoG mot hälen.

Ett klubbhuvud vill alltid rotera runt sitt CoG. Alltså är det lättare för ett klubbhuvud att rotera runt sitt CoG om CoG sitter långt fram, till skillnad från långt bak. Det är det som gör att klubban blir mer förlåtande om CoG sitter längre bak. Det blir med andra ord inte lika stor vridning i klubbhuvudet vid en sämre bollträff.

Ett CoG som sitter längre fram gör att bollen snabbare vill rulla mot sitt CoG än om det sitter längre bak. Det betyder att drivers med ett CoG längre fram kan med en högre utgångsvinkel producera lika mycket spinn som en driver med ett CoG längre bak.

Nu kanske ni förstår varför drivers idag har sitt CoG långt ner i klubbhuvudet. Bollen vill rulla mot sitt CoG och ett CoG som sitter längre ner gör att den sätter mindre spinn. Bollen rullar alltså ner längst klubbhuvudet och spinner därför mindre.

Ni har säkert hört att de drivers som går längst skall träffas något högre upp än vad sweet spot sitter? Eller att låga spinnande wedgar skall träffas något lägre på bladet? Nu förstår ni varför.

Varför ger inte en driver med ett CoG långt bak lika mycket bollhastighet som en driver med ett CoG långt fram?

Tänk er att ni spelar biljard och att biljardkön är axeln som går från träffytan bak till CoG. Om ni sätter den vita kulan 2 meter ifrån handen som håller kön som stöd så är det svårare att träffa den vita kulan bra än om den hade varit precis framme vid handen där spetsen på kön är.

På samma sätt skapar ett CoG lika mycket bollhastighet oavsett vart det sitter i klubban. Det är bara svårare att träffa perfekt med ett CoG långt bak än om det är placerat längre fram.

Om ni skulle slå 100 slag med de båda så kommer snittbollhastigheten vara högre med en driver som har ett CoG långt fram än om det hade suttit långt bak.

När ett COG sitter långt bak så är skaftet viktigare än om CoG sitter långt fram. Med andra ord, det är viktigare att hitta ett skaft som hjälper till att hitta CoG om CoG sitter långt bak, till skillnad från långt fram som vi redan vet är lättare att träffa.

Som ni vet sedan ett tidigare inlägg så böjer sig ett skaft framåt vid träffögonblicket. Det är de som gör att vi får höjd i bollen.

CoG som sitter längre bak ger en större böjning fram av skaftet än om det sitter långt fram.  Det gör att du slår högre med en driver där CoG sitter långt bak till skillnad från långt fram. Taylor Made SLDR var först med att sätta CoG långt fram och långt ner. I samband med lanseringen av drivern så började det dyka upp planscher, reklamfilmer och kepsar där det stod ”LOFT UP”.

Alltså, med ett CoG långt fram som inte ville sätta lika mycket böj framåt i skaftet så var alla tvungna att lofta upp drivern istället.

Ett CoG längre bak vill sätta mer böj framåt i skaftet vilket även leder till att bladet sluter sig en aning. Det böjer sig framåt och bladet ökar loftet samtidigt som det sluter sig lite. CoG långt bak är bättre för personer som slicar eftersom bladet enklare träffas med mer loft och även med ett mer slutet klubbhuvud.

Det betyder att om du har två identiska stiffskaft så kommer ett att spelas mjukare om CoG sitter långt bak och ett styvare om CoG sitter långt fram.

Exempelvis: Cobra Fly-Z+ med stiffskaft och vikten långt bak spelas likadant som en Cobra Fly-Z+ med regularskaft och vikten långt fram.

Vikten längst fram = Skaftet spelasstyvare

Nu ska vi en gång för alla bena ut vad en offsetdriver egentligen gör.

Offset driver skall hjälpa till att hålla emot högersidan. Men vad gör offset egentligen? Har ni tänkt på varför det är en konstig böj där skaftet möter klubbhuvudet?  Det är för att CoG flyttas ÄNNU längre bak som gör att skaftet ska böja sig ÄNNU mer framåt vilket ska sätta ÄNNU mer loft och ett ÄNNU mer slutet klubbhuvud vid träffögonblicket.  

Hängde ni med? Om inte är ni varmt välkomna att höra av er med era frågor så lovar jag att krångla till det ytterligare!