Framgångssagan - Abacus Sportswear

                                                       Abacus Sportswears grundare Sven-Olof Karlsson.

                                                       Abacus Sportswears grundare Sven-Olof Karlsson.

Abacus Sportswear har under de senaste åren gått ifrån att vara ett litet klädföretag på den svenska golfmodemarknaden till att bli ett internationellt etablerat varumärke inom golfindustrin. Samarbetet med ett flertal elitspelare och ledande organisationer inom golf har bidragit till varumärkesbyggandet. Det europeiska laget i Solheim Cup har haft Abacus i ett flertal år liksom ett flertal europeiska golfförbund. Tidigare samarbeten med Ryder Cup och Nordea Masters är bevis på varför Abacus har blivit ett så väletablerat klädföretag världen över.

För att ta reda på hur det lilla klädföretaget från Lund startade och började sin framgångssaga världen över så kontaktade jag ingen mindre än grundaren av Abacus Sportswear, Sven-Olof Karlsson.

 

Hur kommer man på tanken att starta ett klädföretag? Var tanken alltid att starta ett klädföretag för golfare?

- Vi såg möjligheterna att göra skillnad, en idé som vi ansåg saknades i marknaden. Att kombinera riktigt bra funktion och genomtänkta detaljer för golfaren med en bra design och en livsstil inom golfen. Min bakgrund inom golfen under över 15 år var grunden för Abacus och vi såg helt andra möjligheter inom klädsidan än den hårda sidan. Från början var målet att kunna genomföra idén att göra skillnad och tillföra något bättre och efter hand så växte ambitionerna att bli ett ledande varumärke inom golfen.

 

Vart kommer namnet Abacus ifrån?

- Abacus är en kinesisk kulram, något man kan räkna på och räkna med. Därav Count on it. Tekniska plagg och funktion måste man kunna räkna med, faktiskt golf kläder över huvud om man ska klara 5 timmar ute på banan i alla olika väderlekar. Det kännetecknar hur vi har tänkt både i produktutveckling och som företag. När vi fick utmärkelsen för bästa funktionsplagget inom Europeisk golf, så var det ett rejält bevis för Count on it – tänket.

Hade ni kunnat drömma om att företaget skulle bli så här stort och framgångsrikt? 

- Drömmen fanns om ett framgångsrikt företag men att vi skulle bli så här stora tänkte vi inte ens på. Vi mätte framgångarna mer i att vi såg människor använda våra kläder eller beröm för olika plagg. Att få accept på våra idéer var viktigast. Det är det idag också eftersom det är grunden till att vi kan växa företaget. Att stå på 1:ans tee på fredag morgon på Solheim Cup och se alla europeiska spelarna se bekväma och stolta ut i abacus kläder, har betytt mycket. Likaså mannen som ringde på kontoret en lördag och ville veta var han kunde köpa en ny abacus fleece tröja för den gamla hade han haft varje dag i 8 år och det var hans bästa plagg någonsin.

Abacus Sportswear finns i 35 länder världen över vilket är fantastiskt. Kommer vi få se Abacus Sportswear i 50 länder innan 2025?

- Vår ambition är att expandera företaget kraftigt under de kommande 5 åren, men mer fokuserat på de marknader där vi finns. För oss är det viktigare att bli bättre där vi är och i ett begränsat antal länder än att få fler länder.

 

Ni har aldrig funderat på att inta andra sporter förutom golfen?

- Vi har tänkt i dessa banor men vi känner att vi har mycket mer att göra inom golfen. Abacus är ett golf varumärke och vi ska vara riktigt bra för golfaren. Bara det är en stor utmaning och där vi tror att vi kan utveckla en hel del ytterligare.

 

Vad är eran vision?

- Att vara det ledande golfklädesmärket inom Europeisk golf.

 

Varför ska jag välja Abacus?

- För att du ska få en härlig golf runda där du känner dig både fin och bekväm i alla olika väderlekar. Gör som Solheim Cup laget, trivs i abacus kläder så bra att du kan fokusera på det du tycker är viktigast.