Cobra King F6+ (Vikt fram vs bak)

Jag säger bara - Testa dig fram

Jag har tidigare skrivit om Cobra King F6 och F6+ drivern och även testat den. Återigen har Cobra visat hur bra de är på att ta fram förlåtande drivers tillsammans med hög prestanda. Cobradrivers har alltid varit populära bland medelgolfarna och på senare år har vi även börjat se dem i bagarna hos dem duktiga (dem med vita golfskor).

Cobra King F6+ är den driver på marknaden vars vikt på undersidan gör störst förändring på spinnen och bollflykten. 600 rpm ska det skilja om vikten sitter längst fram eller längst bak. Jag har tidigare skrivit att det är skaftet som gör att spinnen förändras vid olika viktplaceringar, INTE klubbhuvudet.

Sitter vikten längst fram böjer sig skaftet mindre framåt än om vikten sitter längre bak.

Vikt långt fram = Mindre böj framåt i skaftet, klubbhuvudet träffar bollen med mindre loft och därmed mindre spinn. Klubbhuvudet vill även träffas mer öppet eftersom skaftet inte har böjt sig lika mycket.

Vikt långt bak = Mer böj framåt i skaftet, klubbhuvud har träffar bollen med mer loft och därmed mer spinn. Eftersom skaftet vill böja sig framåt så stängs klubbhuvudet lättare.

 

Ni förstår säkert att jag har testat skillnaden mellan viktplaceringarna för att se hur mycket det skiljer sig för mig. Innan jag berättar hur testet gick måste jag hylla King F6+ drivern. För att vara en ”tourmodell” så är den riktigt förlåtande med en fantastiskt skön bollträff. Går du i Cobra-King-F6-köpar-tankar måste du prova F6+ innan du bestämmer dig. F6+ står sig väldigt bra mot årets vanliga modeller i förlåtande egenskaper.

 

Testet:

Till att börja med så känns de olika att svinga. Är vikten längre fram känns det verkligen som att vikten sitter längre fram. Den känns som att jag kommer få ut mer fart i bollen med vikten långt fram. Men sitter vikten långt bak känns den mycket snällare på något sätt. Den är snällare att svinga och vid träffögonblicket känns det som att bollen inte kan sprida sig på samma sätt. Blev det någon större skillnad när jag slog dem? Nej det blev det inte. Men känslan var så, och känslan är viktig!

Det blev till och med så att vikten längst fram gav mig 165 rpm MER i spinn, vilket borde vara tvärtom. Nej jag är ingen maskin men det här är andra gången jag gör testet som det blir på detta vis, så något konstigt händer i alla fall. Jag får hålla med min mor som ofta sa att jag var ”speciell”

Ett annat värde som sticker ut är Club Path. När jag testade Taylor Made M1 med vikten långt fram vs långt bak blev min club path väldigt olika. När vikten satt längst fram blev min path mycket mer inifrån än om vikten satt långt bak. Samma sak hände här! Vad det är som gör det kan jag inte svara på. Men jag känner i ner svingen att jag kommer ner på ett annat plan. Båda slagen med vikten långt bak är identiska och båda slagen med vikten långt fram är nästan identiska.

Så visst stämmer det att jag träffar med ett mer öppet klubbhuvud med vikten långt fram (som den ska göra) men samtidigt blir min path mer inifrån som gör att bollen får en draw.

Speciell….

Som ni ser på bilden är det inget annat som sticker ut.

Ungefär samma klubbhastighet, bollhastigheten är lik, något mindre dynamiskt loft med vikten långt bak vilket i sin tur gav en lägre launch angle (sjukt) och samma carry och total längd.

 

Så vad fick du ut av mitt test?

Att du måste testa dig fram vad som passar dig bäst. Vissa ändringar på klubban kan göra att din kropp vill göra något annorlunda. Sätter vi drivern i en maskin som svingar likadant förstår jag att skillnaden blir annorlunda. Men vi är inte maskiner, inte jag i alla fall.

 

Trevlig helg och fram med nyckeln.