Textilaren tog golfen med storm

Ely Callaway

Callaway Golf är ett av världens mest kända golfmärken och grundades 1982 av Ely Callaway. Ely var väldigt framgångsrik inom textilindustrin och älskade att spela golf. På den tiden var det hickoryklubbor som gällde och klubborna han spelade med kom från företaget Hickory Sticks. På den tiden ägdes Hickory Sticks av Richard Parente, Dick De La Cruz och Tony Manzon som var i stort behov av investerare eftersom företaget hade ont om pengar. De kontaktade Ely och frågade om han skulle vara intresserad av att investera i företaget, och det gjorde han. Att investera en slant i trä-skaftade klubbor var ingen stor grej för Ely, speciellt inte när han precis hade sålt sin vingård för 9 miljoner dollar. 1982 köpte han hälften av företaget och namnet ändrades till Callaway Hickory Sticks. Två år senare köpte han resten av företaget för 400 000 dollar. Efter det flyttade företaget till Carlsbad i Kalifornien där han fortsatte att sälja klubbor från sin Cadillac.

År 1985 anlitade han en försäljningschef vid namn Bruce Parker som blev ansvarig för försäljningen. Försäljningen var då blyga 3 miljarder dollar. Året efter anlitade han Richard C Helmstetter som då var en biljard-kö-designer. Helmstetter anlitades som konsult och blev senare företagets chef för klubbutvecklingen som även tog in datorstyrda tillverkningsmaskiner till företaget. Glenn Schmidt var företagets klubbhuvuds-tillverkare som tillsammans med Richard tog fram den första Big Bertha drivern. Drivern var tillverkad i stål och låg på 190cc (dagens drivers är 460cc)

1996 anlitades the one and only Roger Cleveland som företagets chef för klubbutvecklingen som sex år senare lanserade företagets första smidda wedge med U formade grooves.

Samma år drog företaget igång bollutvecklingen. Ely anställde Chuch Yash som tidigare var chef på Taylor Made för att leda utvecklingen. Det tog tre år, 170 miljoner dollar i utveckling, tester och forskning för att ta fram den första bollen. Callaways boll-ingenjörer rekryterades från Du Pont och Boeing som använde aerodynamiska datorprogram för att utvärdera ca 300 dimples och mer än 1000 varianter av olika kärnor och skal för att till slut ta fram Rule 35 bollen.

Kommer ni ihåg vad som hände efter det? Callaway köpte Odyssey Sports och expanderande därmed sin putterlinje. Detta skedde år 1997, och 3 år senare var det dags för det stora släppet – Odyssey White Hot.

Ely Callaway avgick som VD och koncernchef 1996 för att lämna över tronen till för Donald H. Dye, men Ely fortsatte att vara en del av företaget som styrelseordförande och som VD för deras bollföretag (Callaway Golf Ball Company) och fortsatte även sin PR roll för alla Callaway produkter. Han återvände senare under 1998 för att återta sin position som VD för Callaway Golf men dog av cancer i bukspottskörteln den 5 juli 2001. Efterträdaren blev istället Ron Drapeau.

Efter det har rollerna förändrats en del till idag, men varken du eller jag bryr oss vad som hände efter att Ely gick bort. Inte sant?

2003 köpte Callaway Golf företaget Top Flite och Ben Hogan. Nu äger Dick Sporting Goods Top Flite efter att ha köpt det av Callaway 2012. Om ni undrar vad som hände med Hogan så dog produktionen ut efter att fokusen lades helt på Top Flite. Tråkigt men sant.

Här är några kända och roliga reklamer från Callaway Golf: