Nya Titleist 917 är på väg!

Den är grå, den är snygg, den är skön och den är snabb!

Jag var tvungen att göra ett besök i Stockholm på grund av olika anledningar vilket jag dock inte hade något emot. Jag träffa polare, besökte Dormy Barkarby och åkte även på att grinda om farsans wedgar. Jag sov över hos en kompis och blev chockad när jag kom hem till honom. Där låg två driverhuvuden på köksbordet och skrek med viskande röster ”Fritte, du måste provslå oss i Trackman” och jag svarade ”Det kan ni ge er f*n på!” Det var Titleist 917D2 och D3.

Nästa dag stormande jag över till Dormy Barkarby, testet kunde börja.

Innan jag berättar hur testet gick så tänkte jag berätta vad Titleist nya driver bjuder på för tekniska specifikationer.

                                                Active Recoil Channel 2,0
Under klubbhuvudet sitter en lång, djup och bred kanal som flexar vi träffögonblicket för högre bollhastigheter tillsammans med lägre spinn. Nya upphottade kanalen ska öka bollhastigheten på en större del av träffytan.
                                                 

                                                    Radial Speed Face 2,0
Het träffyta i form av en smidd insert som ska generera högre bollhastighet vi sämre träffar
                                                 

                                                       High MOI Design
Med en djup och låg center of gravity position för stabilitet och precision
                                               

                                                 SureFit CG Weight System
Med hjälp av nya SureFit CG systemet kommer spelare kunna få sin driver utprovad ut i fingerspetsarna. Möjligheten att optimera spinn och utgångsvinkel kommer förhoppningsvis leda till några meter extra. Den unika positionen av SureFit CG som är belägen i en vinkel långt bak på klubbhuvudet gör det möjligt att förflytta tyngdpunkten från neutral, fade eller draw position.


Som vanligt släpper Titleist två modeller (917D2 och 917D3)
917D2 är 460cc som är deras förlåtande modell som ska ha en något högre max höjd än D3an. Den ska spinna ca 250rpm mer än D3an. Kommer i loft 8,5 - 9,5 - 10,5 - 12.5.
917D3 är ett 440cc huvud med ett mer päronformat huvud. Spinner 250 varv mindre och ska generera en något lägre bollana. Kommer i loft 8,5 - 9,5 och 10,5.
Båda klubbhuvudena har gått och blivit gråa som back in the days. Exakt som det ska vara!

 

Nu till testet! Jag vill självklart jämföra 917 mot 915 för att se och även känna skillnaderna. Jag har insett under alla tester som jag har gjort att klubborna upplevs olika beroende väder, vind,inomhus eller utomhus. Därför var det väldigt viktigt att jämföra mot Titleist 915 som jag kunde slå samtidigt.

Innan vi kommer till värdena så måste jag berätta vad min egen känsla sa gällande 917. För det första är formen på båda huvudena väldigt fina att titta på. Båda har något rundare former och jämnare former vilket tilltalade ögat väldigt mycket. Titleist har även gått ifrån svarta färgen och ersatt den med en mörkare grå, vilket jag älskade. Vid adressering tar den mig tillbaka till 975D tiden, vilket var en fantastisk tid.

Bollträffen var väldigt skön och den upplevdes inte lika hård som 915 gör. Jag kan inte riktigt förklara det men den kändes lättare att svinga. Inte lättare i vikten utan lättare att komma rätt in i bollen. Jag kände mig säkrare över bollen med 917 än 915 helt enkelt.

Båda drivarna hade neutral viktning. Det finns vikter som är viktade neutralt rakt igenom och det finns vikter som har vikten placerad i hörnen för att generera draw eller fade beroende på vilket håll du väljer att sätta in vikten.

Testet gjordes med Titleist 915D2 + D3 vs Titleist 917 D2 + D3. Samtliga var inställda på A1 och var 9,5 grader. Skaftet var en Aldila Rogue Silver 60 X-stiff.

Även fast bollträffen var skön så upplevde jag att trycket inte var det samma som i 915, men det vara bara känslan. När jag tittade på siffrorna såg jag att klubbhastigheten var något högre men att bollhastigheten var någon mph lägre. Det resulterade i en lägre smash faktor för mig. Jag hade inte slagit 915 i Trackman än så länge, så jag hade inget att jämföra med. Efter att ha slagit en massa slag med 917 så valde jag ut två bra drivar med både D2 och D3an som skulle fightas mot 915 D2 och D3.

Efter att ha slagit några drivar med 915 såg jag att klubbhastigheten var något lägre och att bollhastigheten var något högre. Det gjorde att jag fick en högre smash med 915 än 917. Jag hade verkligen velat prova 917 med en tyngre viktstav.

MEN! Igår fick jag möjligheten att testa 917 igen, fast på riktigt den här gången. Titleist var på besök och vi testade runt med olika huvuden och vikter och jämförde mot 915 igen. Jag var väldigt laddad på att stoppa i en tyngre vikt för att se om bollhastigheten och smash faktorn skulle öka, och det gjorde den verkligen! Värdena blev fantastiska och genererade till och med någon mph högre bollhastighet än vad 915 gjorde. Jag upplevde framför allt att de sämre träffarna gav bättre utväxling än 915. Spinntalen var även väldigt lika.

Slutsats:

Går du i 917-köpar-tankar är det viktigt att få drivern utprovad. Med tanke på alla inställningsmöjligheter så är jag säker på att du kommer gå därifrån med en fantastisk driver som är utprovad ut i fingerspetsarna. Tyngden på viktstaven tillsammans med placeringen av vikten har en väldigt stor påverkan. För mig var den neutrala 14 grams vikten helt perfekt. Det gjorde att den blev otroligt skön att svinga, fantastisk bollträff och extrem utväxling i bollen. För er som har läst golfwrx drive-rtest mellan 917 och 915 borde ta det med en nypa salt. Det finns inte en chans att de har provat med tyngre vikter. Vilken vikt som passar dig bäst återstår att se.

Titleist släpper även tillhörande fairwaywoods. 917F2 och 917F3.

917F2

Mer förlåtande och ska ge en högre launch. Kommer passa den större massan. 915 seriens fairwaywoods var en riktig succé, den här är ännu vassare. 917F2 kommer finnas i loften 13.5, 15, 16.5, 18 och 21.

917F3

Som den gamla 909 serien går dem tillbaka till F2 och F3 betäckning, vilket jag tycker är bättre. 917F3 ger en mer borrande flykt och passar spelare som vill hålla ner bollen eller använder fairwaywoods mycket från tee. 917F3 kommer i loften 13,5 och 15 grader.